Exposities in 2025 en 2024
Hieronder ziet u een overzicht van exposities in 2025 en 2024. Voor de exposities in de jaren daarvoor klikt u op de knop hieronder.
Nellie de Mulder
De mens en zijn omringende wereld is een inspiratiebron voor de verhalende schilderwerken, tekeningen en collages van Nellie de Mulder. Herkenbare elementen zet zij om in nieuwe beelden/tekeningen en plaatst deze in een andere context. Zo ontstaat er een nieuwe werkelijkheid, deels gebaseerd op intuïtie. Tijdens het maakproces worden ook de mogelijkheden van verf en andere materialen onderzocht. Er wordt laag over laag gewerkt met o.a. meerdere soorten verf, inkt, pigmenten en hars, én er wordt geknipt, geplakt en geborduurd.
In de zoektocht naar vorm kleur, verhoudingen en materie ontstaan werken die een verrassende vanzelfsprekendheid en puurheid hebben. De verhalende werken op doek of paneel ogen sterk en kwetsbaar tegelijk. De persoonlijke werken weet zij universeel te maken, zodat iedereen er zijn eigen associatie bij kan hebben. Nellie studeerde Monumentale Kunst aan de AKI (nu ArteZ Hogeschool voor de Kunsten) in Enschede.
Eduard Gerrits
Eduard heeft na zijn studie aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg een bewuste keuze gemaakt voor het onderwijs. Na zijn pensionering is hij zich full time gaan bezig houden met plastische vormen in klei. In zijn werken staat de mens centraal. De beelden die ontstaan variëren in uitvoering van heel ingetogen tot zeer expressief. Klei is het hoofdbestanddeel, maar soms worden er ook andere materialen aan toegevoegd.
In zijn realistische werk probeert Eduard de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen. Tevens is er de laatste jaren ook werk ontstaan dat zich heeft ontwikkeld naar het abstracte; het herkenbare hoofd is teruggebracht naar de essentie met soms nog een paar accenten, die verwijzen naar een hoofdvorm. Ook heeft hij zich verder verdiept in de bewerking van de huid; door deze te marmeren en soms deels te vergulden krijgt deze een heel nieuwe uitstraling.
Veronica Molenkamp met Schilderijen: het is de geur van verf, die zij als kind van de gewaardeerde en bekende kunstschilder Nico Molenkamp al heeft ingeademd, die haar vreugde geeft aan schilderen en dat laat uitstralen in haar werk. Haar schilderijen nemen je mee naar een toverwereld van kleur en fantasie, en verleiden toeschouwers zich in hen te verdiepen. Belangrijk is variatie in afstand: met dichtgeknepen ogen ziet de toeschouwer landschappen, vogels, vlinders, en balanceert op de grens van figuratief en abstract beleven. Chaos aan verfmassa wordt leven
ingeblazen, een ziel, wat herinnert aan scheppingsprocessen, waar uit chaos de aarde is ontstaan. Haar schilderijen zijn af, als dat moment van harmonie bereikt is.
Jan Pieter Gootjes met Beelden: Jan Pieter studeerde aan de Groningse Academie Minerva in Groningen van 1972 tot 1977. Vanaf 1982 werkt hij in zijn eigen atelier in Zwolle. Hij maakt sculpturen, installaties, schilderijen, houtdrukken en foto’s. Hij heeft vele solo- tentoonstellingen gemaakt in o.a. Den Haag, Zwolle en Leeuwarden. Bovendien heeft hij geëxposeerd in de Straalkapellen van de Bovenkerk in Kampen, waar hij 9 installaties laat zien. Jan Pieter toont zijn werk ook in de Anningahof te Zwolle. Het thema Jakobsladder komt vanaf 2008 al vele jaren in het werk van deze kunstenaar voor. Wat hem hierin bezig houdt, is de verbindingen die hij ziet en ervaart, en die er zijn tussen hem, de hemel en de aarde.
Hannah Leitzke met StreetArt: In haar jeugd verzamelde Hannah tijdens wandelingen bladeren, stenen, knopen en verdwaalde scherven. Dit verzamelen zette zich voort in fotografie en film, zodat verzamelen, kijken en fantaseren haar werk is geworden. In 2023 heeft zij stage gelopen bij kunstenaar Arne Hendriks in Amsterdam, en ronde de studie Product Ontwerp bij ArteZ in Arnhem in 2024 af. Hannah verbindt mensen met hun omgeving , wil ze uit hun dagelijks denken trekken, waardoor “nieuwe ruimte” ontstaat. Na haar afstudeer-expositie heeft zij in het project
“Soft Fascination” meegewerkt aan een kunststuk voor aan de voorgevel van een huis in Arnhem. Zij speelt
methodisch met dingen, kleuren, vormen, beweging, en komt zo tot object-vorming. Hannah zet dit onderzoek
voort in de context van de publieke ruimte in de stad.
2024
Expositie geopend van 15 september t/m 20 oktober 2024
"JE MOET HET ZIEN"
De expositie “JE MOET HET ZIEN”, waarmee bedoeld wordt: kijk ernaar en vorm zelf een mening over de schitterend getoonde kunstwerken van Roberto Cristofoli en Joseph Platell.
Roberto Cristofoli (Grave), vangt “beelden van de werkelijke wereld om ons heen”. Van jongs af aan trok hij er al met zijn vader op uit, op zoek naar compositie en perspectief. Zo leerde hij stilletjes aan de kneepjes en de theorie van het vak fotografie. Het beeld tussen z’n wijsvingers en duimen “framen”, om te kijken of het iets zou worden, had hij al snel door. Echter, het creatief omgaan hiermee is er in de loop der jaren pas spelenderwijs ingekomen. Een favoriet onderwerp heeft Roberto niet. Misschien zijn het gewoon de herinneringen om de beelden heen, die hij mee wil nemen en niet zozeer het onderwerp. Wellicht geven de gevangen beelden hem ooit een antwoord op de vraag of alles de moeite waard is. Roberto laat zich vooral leiden door twee quotes die vlekkeloos in elkaar over gaan en die de twee kanten van het beeld belichten: die van de fotograaf en die van de kijker: “I don’t see things as they are, I see them as I am. But what you see depends on how you look” (naar Henri Tomlinson & John Lubbock).
Joseph Platell (Babberich), afgestudeerd architect met 40 jaar ervaring in de bouwkunde, begon 20 jaar geleden met beeldhouwen. Als gewaardeerd bestuurslid van de Kunstkring “Het Gelders Eiland“ is hij al jaren betrokken bij allelei kunstuitingen. Met zijn achtergrond als architect maakt hij prachtige beelden met geometrische abstractie. De objecten in hout, steen, aluminium en brons kenmerken zich door ritme, eenvoud en/of rekenkundige regels, waardoor men dagelijks een ander kunstwerk kan maken. Joseph Platell maakt abstracte sculpturen, geïnspireerd op de ruwe vorm van de steen, met afwisselend bewerkte en onbewerkte vlakken. Soms ontstaat er een figuratief beeld. Zijn bronzen objecten hebben hun oorsprong in de stenen ontwerpen. Joseph Platell heeft in de loop der jaren veelvuldig en op diverse locaties prachtige exposities gehouden. Wij zijn verheugd ook in de Raadskelder het werk van Joseph te kunnen laten zien, zodat iedereen van zijn kunstwerken kan komen genieten.
Expositie geopend van 21 juli t/m 25 augustus 2024
“INNER VOICES”
Schilderijen van Emeke Buitelaar (Brummen) en
Willem Bultman (Oldenbroek) met indrukwekkende bronzen beelden. De werken van deze zeer ervaren kunstenaars hebben een versterkend effect op elkaar.
Emeke Buitelaar ging na haar studie Tekenen/Textiele Werkvormen in 1978 naar Suriname voor werk en kunst. In 1993 kwam zij in contact met kunstenaar Anton Heyboer met wie zij als enige in de wereld samen geschilderd heeft ….met hem had zij een kunstenaarsverband tot aan het einde van zijn leven. In 2000 won zij een prijs in het kader van 100 jaar Japan & Nederland, een maand op Hirado workshops geven en exposeren. In 2003 behoorde zij, samen met Appel en Corneille, tot de 8 beste kunstenaars van Nederland. In 2009 maakte zij in Almere==Art, een ontmoetingsplaats bestaande uit vier mozaïekbanken rondom de stadsklok. In 2019 nam zij deel aan “Artem Artes 100 jaar Bauhaus Duitsland”. Vanaf 2021 heeft Emeke een atelier in Brummen, waar zij vier maal per jaar “open atelier” houdt. Haar schilderijen en mozaïeken laten veel kleur, beweging, fantasie en gevoel zien.
Willem Bultman is van oorsprong bouwkundige en heeft bijna zijn hele leven gewerkt als beleidsambtenaar Kunst en Cultuur in Elburg. Na zijn 40-ste besloot hij zijn horizon te verbreden en begon een studie docent beelden vorming aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Sinds zijn afstuderen werkt hij als autonoom kunstenaar en geeft zo nu en dan nog lessen in zijn eigen atelier. In zijn werk probeert hij de emoties van het leven op een harmonieuze wijze weer te geven. Zijn werken kenmerken zich door sfeer en een sterk licht-donker contrast. Willem werkt hoofdzakelijk figuratief, maar door zijn losse toets ontstaat er toch een vorm van abstractie, waardoor er in zijn werk altijd wel iets te raden valt en de fantasie wordt geprikkeld. Zijn bronzen beelden tijdens de expositie “Inner Voices” geven een goed beeld van zijn werk. Nieuw zijn de beelden waarin hij diverse materialen samenvoegt, zoals brons, hout en polyester, een verbinding tussen oud en nieuw. Ook in de tuin van museum Elburg is zijn werk te zien. Willem was mede-auteur van het boek “Sprekend” waarin 40 kunstenaars hun werk weergegeven hebben.
Expositie geopend van 2 juni t/m 7 juli 2024
"KUNST IN REFLECTIE"
Glaskunst van Josée Bastiaenen en schilderijen van Doris van Halteren. Kom genieten van deze 2 bijzondere combinatie
JOSÉE BASTIAENEN is al geruime tijd actief als beeldend kunstenaar, ontwikkelde haar technische en artistieke toerusting voor “beeldhouwen in glas” aan de Vakschool Edelsmeden en Juweliers Schoonhoven, volgde lessen beeldhouwen bij Riet van Nieuwenhuizen en glasopleidingen bij Instituut Kunst & Ambacht te Mechelen en het Colloguium Kunstgeschiedenis aan de VA te Amsterdam . In haar studio in pittoresk rondeel Heusden zet zij zaag en beitel in ruwe brokken kristalglas. Via een proces van hakken, slijpen, schuren en polijsten onttrekt zij haar sculpturen aan dit fascinerende, heldere of gekleurde materiaal. Zij laat zich door lijnen licht leiden en vangt dit in abstracte ruimtelijke vormen. Het ruwe blok glas krijgt een beeldtaal , langs het werkproces, en ontsluit zo de esthetische kracht: “proeven” welke vorm in het materiaal besloten ligt en markeren van het silhouet daarvan. Slijpschijven brengen verdiepingen en reliëf aan. Reflecties van maker en glas kristalliseren zich uit in een definitief ontwerp. Het schuren en polijsten geeft helderheid en transparantie aan het glas terug en legt met de sculpturale benadering de werking van het kristal vast in abstracte vormen.
DORIS VAN HALTEREN heeft zich decennia lang georiënteerd op het aandachtsgebied “Schilderen”, en volgde lessen en workshops bij diverse docenten en kunstenaars van allerlei pluimage. Zij heeft ook veel “En Plein Air” geschilderd in Frankrijk en Duitsland, alwaar zij ook meerdere exposities heef verzorgd. Vervolgens begeleidde zij vele jaren met veel plezier cursisten in Cultureel Centrum “De Doewinkel” in Doesburg. Al jaren lang maakt Doris nog nauwelijks gebruik van het gebruikelijke en “voor-de-hand” liggende schilder-instrumentarium, zoals penselen, paletmessen enz. De kunstenares ontdekte het werken met zeezand aan de stranden van Bretagne. Ze brengt het met haar handen aan op het doek en gaat vervolgens met verf aan de gang. Door met haar handen te werken houdt zij zeggenschap over haar werk. Zij “boetseert” de materialen op het doek. Ook “giet” ze haar verftinten op haar doeken. Op deze wijze brengt zij kunstzinnig en professioneel haar gevoelens over op haar uitbundige doeken, die breeduit en vol kleur in deze expositie worden tentoongesteld.
Expositie geopend van 14 april t/m 19 mei 2024
"HUMAN NATURE"
Wij laten U werk zien van de gerenommeerde kunstenaars Wencke Vinks en Mirjam van Oostveen.
WENCKE VINKS, geboren in Tilburg, studeerde aan de Design Academy te Eindhoven. Zij kreeg Landelijke bekendheid door deelname aan “Sterren op het Doek” . Met haar moderne versie van “De lezende vrouw” hing zij in het Rijksmuseum. In onze expositie belicht zij met haar schilderijen de fysieke en energetische verbinding tussen de mens en de natuurlijke omgeving. Haar artistieke uitdaging is vereenvoudiging; het onnodige elimineren, zodat het noodzakelijke gaat spreken. Wencke benadert portretten en landschappen met een atmosferische gevoeligheid die vorm, toon, lijn en kleur combineert. Belangrijke elementen voor haar schilderijen zijn technische vaardigheid, creatieve vrijheid en emotionele waarheid. Het doel is om werk te maken waarin al deze elementen op harmonische wijze samenkomen om de toeschouwer te verroeren. Doorgaans hanteert zij een ingetogen kleurenpalet, ondersteund door enkele chromatische accentkleuren om de rust, maar ook de verwondering in de natuur uit te beelden.
MIRJAM VAN OOSTVEEN heeft van kinds af aan veel getekend tot zij ontdekte dat ruimtelijk werken letterlijk een nieuwe dimensie toevoegde. In Frankrijk zag zij in een keramiekatelier hoe houtvuur de klei versteende, zo’n mooi natuurlijk proces. Zij volgde een opleiding tot keramist en heeft tijd doorgebracht in ateliers in Shanghai, de porselein-stad. Die tijd liet haar kennis maken met haarzelf en de keramiek-wereld vanuit eeuwenoude tradities. Zij zag het leven van vrije kunstenaars, die de wereld over zwerven. Keramiek en glazuren bevatten hét materiaal dat haar boeit; het zijn aardse grondstoffen, die zij als kind verzamelde als stenen en mineralen. Zo kwam alles bij elkaar in beelden met een voorliefde voor melancholie, het aardse , de stilte, het introverte, en kwetsbare, én de ongerepte schoonheid in mens en natuur. Zij speelt met imperfectie, wat ieder mens juist uniek maakt, en tegenwoordig wordt gefilterd door en tot éénvormigheid. Juist door dit unieke terug te brengen in haar beelden, wil zij de mensen hun schoonheid weer laten ervaren.